søndag 20. februar 2011

Hooked on a feeling

Eller, kanskje mer hekta på makro! Mellomring er SÅÅÅÅ morsomt! Men skal gi meg nå! Er ganske fornøyd med hvor godt jeg fikk det til! Kommer definitivt til å kjøpe meg et sett med mellomringer til å bruke når Bror tar tilbake utstyret sitt! =) Her kommer siste innlegget i første utfordring, mellomringer. Kommer helt sikkert til å poste fler makrobilder etterhvert, men må jo komme meg litt videre med utfordringen også!

Jeg lagde meg fried noodles her om dagen. De blei dødsgode! Og mens jeg venta på at maten skulle bli kald tok jeg bilde. Bildet er jo kanskje ikke brukans til noe, ikke noe å ha på veggen liksom, men jeg likte det på en måte litt alikevel.

Tenkte at nå kan jeg få til et fint bilde av tattoveringa mi! Og det blei jo et bilde av tattoveringa mi. Men når det kommer så nærme, og man ser hudcellene og sånt, så blei det litt ekkelt syns jeg! 
Fikk en forsinket julegave når jeg var i Sverige. Nevø (2,5 år) hadde laga smykke til tanta si! Med kjempefine fargerike perler! Egner seg også godt til makro =)
Her har jeg satt mellomringene på  10-20mm objektivet. Måtte gå myyyye nærmere for å få fokus, og måtte ha på 20mm for at det sku være mulig å fokusere. Synes egentlig det bildet her ble litt morsomt. Liker at det bare er fokus på tuppen av penselen, og at resten er uklart!

Ikke superbra bilde, men morsomt å vise litt forskjell på 20mm og 42mm med mellomring. 42mm bildet ser du i innlegget under, med 20mm måtte jeg litt nærmere, og fikk mye større forstørrelse! Ganske så kult! :D

Har lyst til å få til å ta bilde av et øye og, men tror ikke det er mulig å få hele øyet klart med mellomring. Må nok bruke et makroobjektiv til det (?!). Har prøvd endel, men vanskelig å få fokus riktig. Vil jo helst at hvertfall irisen er i fokus, men det er ikke så lett, gitt. Den første utfordringen er at man jo må ganske nærme, og da slår plutselig blunkerefleksen inn hos de fleste. Og så er det lyset da. Greit nok, lite lys = lengre eksponeringstid. Men det er ikke bare-bare når man får mer enn seg selv å passe på. Å holde kameraet stille er vanskelig nok i seg selv, om ikke motivet rører seg også! Nærgrensen på 20mm gjør det umulig å få det til, hvertfall. Skal man ha en klar iris der, må man jo innat hornhinnen, og det er ikke å anbefale :P Har prøvd endel med 42mm, men er kjempevanskelig. Kanskje jeg får til et bra et hvis jeg fortsetter å prøve, hvem vet. 

Skal tenke opp et ny utfordring til meg. Kommer plutselig tilbake med det. Om det tar litt tid, kan det hende jeg legger ut noen bilder i mellomtiden, for å gjøre bloggen litt mindre kjedelig :P Må jo ha noen digresjoner iblant! 

Hva synes du om bildene, forresten?! Noen du likte godt? Ingen? Hvorfor?!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hipp hopp! Så koselig å få tilbakemelding! Tar mot ris og ros med takk! Ha en fin dag :D