fredag 25. mai 2012

GREIDE DET!


I kveld bestemte jeg meg for å prøve å ta bilder av røyen til en røkelsespinne. Fant ut at jeg ikke gadd å vente helt til jeg sku i studio neste gang, med litt mer profft utstyr. Og jammen gikk det ikke bra hjemme og!
Jeg brukte F/9, ISO 200 og eksponeringstid 1/3 sek. Kameraet på stativ, men hadde ikke stativ på blitzen, så den holdt jeg. Lang lukketid, og kjapp blitz for å fryse bevegelsene :)
Bildet her er kjapt redigert i PS, beskjært, økt lys/kontrast og tatt vekk litt "strørøyk" o.l.
Og man trenger ikke masse fancypancy utstyr for å klare det heller, se bare her:

*Minitripod til kameraet+krakk / en større tripod
*Krakk/stilleben til å ha alt sammen på
*Røkelsepinne/r (Brukte ikke 1/4 engang jeg, så de er ganske drøye)
*Et egnet "stativ" til å sette røkelsen fast i, her en juicekartong. 
*Ekstern blitz. (Jeg teipa et par pappplater på sidene for å konsentrere lyset på røyken, og hindre eksponering av den svarte bakgrunnen)
*Lommelykt eller noe som kan hjelpe til m fokuseringa dersom det er mørkt.
Og husk lighter eller fyrstikker! :)

4 kommentarer:

  1. Kjempe-artig bilde av røykspiralen! Hvor mange bilder tok du for å få det til? Hadde du bare et svart teppe bak?

    SvarSlett
  2. Åja, det glømte jeg å skrive, hadde et svart laken bak. Tok ikke mange forsøk før jeg fikk det til. Tok kanskje 10 bilder, som røyken synes på, men den var ganske blåaktig og mørk, så endra jeg litt på hvor jeg holdt blitzen, også ble resten av bildene ganske sånn jeg ville ha de :)

    SvarSlett
  3. Litt samme som jeg gjorde med bildet Elusive. Nå ble jeg fristet til å leke meg med røyk igjen. :)

    SvarSlett

Hipp hopp! Så koselig å få tilbakemelding! Tar mot ris og ros med takk! Ha en fin dag :D